هر ساله بازیهایی از روی فیلم ساخته میشوند که شاید به نوبهی خود از طرفدارهای خاصی برخوردار باشند و بتوانند به دلايل مختلف محبوبیتهایی را کسب کنند، اما از نگاه فنی اينگونه عناوين اكثراً ناموفق و تعداد معدودی موفق ظاهر میشوند. حال نوبت به فیلم Tron: Legacy میرسد تا بازی آن با نام Tron: Evolution ساخته شود و به جمع بازیهای بر گرفته شده از فیلم بپیوندد. کمپانی استوديوی سازندهی این بازی سبک اکشن ادونچر Propaganda Games میباشد که ساخت عنوان نه چندان خوب Turok را در کارنامهی خود دارد و ناشر این بازی نيز كمپانی Disney Interactive Studios است.
داستان بازی با داستان فیلم متفاوت اما نزدیک است. اتفاقات TRON: Evolution مربوط به پيش از آغاز وقايع فيلم میشود. داستان بازی وقایع چگونه زندانی شدن کوین فلین (Kevin Flynn) در Grid و اتفاقاتی که برای وی در دنیای TRON رخ میدهد را روايت میكند. كوين برای خرابکاری و نابودی این سیاره برنامهای به نام آنون (Anon) که مخفف كلمهی Anonymous است (به معنای ناشناس) را برنامه ریزی کرده است و شما کنترل یکی از آنونها را بر عهده دارید و باید برای جلوگیری از خرابکاریهای گروههای فاسدی که آنها نيز توسط شبیه ساز کوین بوجود آمدهاند به مبارزه بپردازید و در نهايت کوین را از این زندان و مخمسهای که در آن گرفتار شده است رهایی بخشید.
در روند داستان شما برخی از دوستان خود را از دست خواهيد داد و مجبور هستید با آنها مبارزه کنید. اگر فیلم ماتریکس 3 را دیده باشید به یاد دارید که اسمیت (Smith) میتوانست افراد مختلف را به شکل خود در آورد، در این بازی هم شبیه ساز کوین برخی از دوستان و یارانتان را به صورت آنیموسهای منفور در میآورد و مجبورید در خط داستانی این بازی به مبارزه با آنها نيز بپردازید.
گیم پلی بازی تقلیدیست از عناوینی که تا به حال بر روی پلتفرمهای مختلف عرضه شده است و اگر این بازی را انجام داده باشید به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. گیم پلی این بازی بر گرفته از عناوین Prince of Persia، Dead Space و ناحیه تاریک Dark Sector میباشد. شاید در ذهن کسانی که این بازی را انجام ندادهاند اين سوال ایجاد شود که چه چیز این بازی شباهتهایی با عناوین ذکر شده دارد. شما در این بازی میتوانید همانند شاهزادهی ايرانی بر روی دیوار حرکت کنید و از ساختمانها بالا بروید، همانند شخصیت بازی Dark Sector یک دیسک بر دست دارید که با پرتاب آن میتوانید آنیموسهای موجود در بازی را نابود سازید و دیسک مورد نظر همانند همان بازی دارای حالتهای مختلفی میباشد که در ادامه به بررسی حالتها هم میپردازیم؛ همچنین مانند بازی Dead Space با فشار دادن کلید مربوطه میتوانید راه خود را به وسیلهی خطی بر روی زمین پیدا کنید (البته این امکان فقط در حالتهای Normal و Hard بازی قرار دارند و در حالت Casual این امکان فراهم نیست).
به دليل وجود ديسك ويژهای كه در اين بازی در اختيارتان قرار دارد، شما قدرتهای ويژهای را به همراه داريد كه البته به صورت شارژی هستند و در محيط بازی مخزنهایی به چشم میخورد که میتوانید با استفاده از آنها قدرتهای خود را شارژ کنید. حالتهای این دیسک عبارتند از:
Heavy Disc: در این حالت شما با پرش در آسمان و پرتاب قدرتی دیسک خود، دشمنان را از پای در میآورید و با یک ضربه آنها را پودر میکنید.
Bomb Disc: در این حالت کارکتر بازی با پریدن در هوا از دیسک خود نارنجکهایی را به سوی دشمنان پرتاب میکند که میتواند شعاع بیشتری را نسبت به حالت قبل برای صدمه زدن به حریف در بر گیرد.
Statik Disk: در این حالت شما با پرتاب دیسک خود به طرف هدف آن را به وسیله امواج مغناطیس به هوا پرتاب میکنید؛ در این مرحله زمان آهسته میشود تا بتوانید ما بقی دشمنان را به راحتی از پای در آورید.
Corruption Disc: در این حالت شما همانند ساير حالتها، با پرش در هوا از دیسک خود بمبی چرک آلود به سوی دشمن خود پرتاب میکنید که باعث سر گیجهی آنان میشود.
البته این را هم بايد ذكر كرد که این چهار حالت حرکت هایشان فقط بر پرش در هوا خلاصه نمیشوند و هر کدام را میتوان به سه صورت جدا گانه اجرا کرد.
وسايل نقلیهای که در بازی در اختیارتان قرار میگیرد نيز بسیار جالباند که خلاصه میشوند در دو موتور و یک تانک. همچنین در سیستم بازی یک سیستم ارتقاء نيز قرار داده شده است که دارای 60 لول میباشد، شما میتوانید با افزایش لول خود که با کشتن آنیموسها به اشكال مختلف انجام میپذيرد، به قابلیتها و امکانات خود بیفزایید و خود را قدرتمندتر از قبل جلوه دهید.
بخش مولتی پلیر بازی هم نیز شباهتهای بسياری به بخش تک نفرهی آن دارد. بازیکنها میتوانند آپگریدهایی را که در بخش تک نفره بازی انجام دادهاند به بخش چند نفره هم بیاورند و ثمرهی کار خود را مشاهده کنند.
سيستم سلامت بازی نيز به شكل قديمی نوار مانند هست و در طول مراحل صفحاتی هستند که با حرکت بر روی آنها میتوانید ناحیهی سلامت خود را شارژ کنید و به ادامهی بازی بپردازید. اگر در در حین انجام مبارزه هستید و نمیتوانید مدام به نوار سلامت خود نگاه کنید، خود شخصیت مورد نظر هشداری را با روشن و خاموش شدن بدنش به شما میدهد. نکتهای که شاید برای این بخش ضعف به حساب آید نوع حرکات آنیموسهاست که در همهی مواقع یکسان میباشند و پس از مدتی کوتاه روند کسل کنندهای را برای بازیکن ایجاد میکنند.
با این که گیم پلی این بازی یک گیم پلی تقلیدی یا به عبارتی یک گیم پلی ترکیبی از سایر عناوین عرضه شده بود ولی این کار خود جذابیتی را به وجود آورده است که خاطرات آن بازیها را در دل بازیکن زنده میکند و اين بازی را نيز برای مخاطب در يرخی از مواقع لذت بخش میسازد. برای اثبات این حرف میتوان بخش موتور سواری بازی را نام برد که زیباترین بخش در این بازیست و از هیجان و لذت بالایی برخوردار است. ولی راندن تانکها از نقاط ضعف بخش سواری این بازی محسوب میشود و به خوبی تعادل تانکها را نمی توان حفظ كرد.
گرافیک بازی به لطف موتور گرافیکی Unreal Engine 3 قابل قبول واقع شده است. البته نمیتوان آن را با عناوين بزرگ اين بخش مقايسه كرد. طراحی محیطهای بازی بسیار ساده کار شدهاند و در برخی از مبارزات شاهد تم یکنواختی از محیطها هستیم و خسته کننده به نظر میرسد ولی میتوان طراحی شخصیتهای بازی و افکت و نور پردازیها را از عواملی دانست که در TRON: Evolution باعث شدهاند برخی از نقصها پوشانده شود و بازیکن آن چنان که شاید و باید احساس خستگی نکند. وسایل نقلیهی بازی نيز در جای خود بعضاً تا حدودی خوب طراحی شدهاند. البته گفتنيست، موتور اولی که در اختیار دارید را میتوان تقلید آشكاری از موتور شخصیت بتمن در فیلم "شوالیه تاریکی" دانست، همچنین طراحی تانک بازی نيز بسیار ضعیف کار شده. تيم سازنده سعی کرده است تا آن جایی که میتواند چهرهی شخصیتهای بازی را مطابق با هنرپیشههای فیلم بسازد که تقریباً با موفقیت رو برو شده است، همچنین آنیموسها به یک صورت طراحی نشدهاند و با پيشروی در روند بازی، آنیموسهای مختلفی با قدرتهای مختلف در مقابل شما قرار میگیرند. از این بازی نباید گرافیک بسیار بالا با جزئیات را انتظار داشت زیرا همانطور که قبلاً هم اعلام شد، استودیوی سازنده یک استادیو تازه کار میباشد و ساخت چنین بازی یک موفقيت برای آنها به حساب میآید؛ البته این نکته را هم بايد متذكر شد که محیطها بر گرفته از محیطهای فیلم است و اگر سادگی در خلق آنها ديده میشود، نمیتوان چندان استودیو را مقصر دانست.
معمولاً بازیهایی که از روی فیلم ساخته میشوند دارای موزیکهای خوبی میباشند و معمولاً در بعضی از نقاط از همان موزیکهای فیلم استفاده میشود ولی در TRON: Evolution این روند ادامه داده نشده است و شاهد موزیکهایی متفاوت با فیلم میباشیم. نقطه ضعف تيم سازنده در بخش صداگذاری اینجاست که با وارد شدن به برخی از محیطها هیچ موزیکی را شاهد نیستیم، به عبارتی میتوان گفت با کمبود موزیک مواجه میشویم و در طول مبارزات نيز معمولاً از موزیکهای خشن استفاده میشود که تناسب چندانی با آن ندارند. صداگذاری شخصیتهای بازی هم نسبتاً قابل قبول میباشد. در بازیهای امروزی سعی میشود صداگذاری را طوری طراحی كنند که جهت و منبع صداها مشخص باشد ولی به این نکته در این بازی کمتر توجه شده است.
در بازی TRON: Evolution شاهد یک نبرد فوق دیجیتالی هستیم که همه چيز در آن به صورت صفر و یک هستند چراكه همهی آنیموسها در واقع برگرفته از برنامههای کامپیوتریاند و همهی کارها و خلاقیتهایی که از خود انجام میدهند به وسیلهی برنامه ریزیهای از قبل تعیین شده است. اگر از این عنوان انتظار یک بازی اکشن فوق العاده مهیج همراه با گرافیکی فوق العاده هستید باید بگويم که این بازی شما را ارضا نخواهد کرد. شايد اگر اين بازی در فصلی از سال که عناوينی چون CoD: Black Ops، AC: Brotherhood و ... عرضه شدهاند روانه بازار نمیشد، بيشتر مورد توجه قرار میگرفت و سود بیشتری را برای سازنده و ناشرش به همراه میآورد. البته اكثر بازیهایی که از روی فیلم ساخته میشوند همگی عناوینی نسبتاً ضعیف میباشند ولی TRON در اين بين جزء عناوين نسبتاً خوب محسوب میشود.
No comments:
Post a Comment